Gothická subkultura

24. srpna 2010 v 10:48 | Miss Nothing → darkangelwings.blog.cz |  Články
Ani nevíte, jak jsem nadšená! Tento článek podává naprosto pravdivé a správné informace. Nemám, co bych zde poupravila či pozměnila. A protože pozérských blogů je víc, než těch s pravdivými informacemi, musí se někdo shromažďovat a rozesílat dál do většího podvědomí lidí a proto zde dávám TENTO článek.
Gothická subkultura je v současnosti rozšířená v mnohých zemích.
Vznikala na přelomu 70.a 80. let 20. století paralelně ve Velké Británii, USA a dalších zemích jako odnož punkového hnutí.
Předchůdcem gothic rocku byl post-punk. Původně byl gothic rock označován jako
positive-punk.
Pojem "gothic" poprvé použil manažer skupiny Joy Division - Anthony H.Wilson.
Původně slovo "gotický" bylo nejprve používáno k identifikaci skupiny starověkých evropských kmenů.
Velice podobnou, ne přímo gothickou skupinou lidí, která stále před zrodem Goths, byli takzvaní Noví romantici.
Gothiky spojuje je hudba, pohled na umění, kontroverze, provokace, neochota zapadnout, snaha být originální, a v neposlední řáde styl vystupování, oblékání a líčení.
Toto hnutí je nejpočetnější ve Velké Británii a v USA, v ČR je gothů v pravém slova smyslu velmi málo - v České republice jich pravděpodobně není víc než 300.
Až do pozdních sedmdesátých let bylo ve Spojeném království jen pár postpunkových kapel označovaných jako "gothic." Nicméně teprve na začátku osmdesátých let se gothic rock stal svým vlastním subžánrem uvnitř postpunku a stoupenci těchto kapel se začali scházet jako zřetelně rozpoznatelné hnutí. Klub Batcave v londýnském Soho se po svém otevření v červenci 1982 stal předním místem setkávání pro objevující se scénu, kterou New Musical Express stručně označil jako pozitivní punk. Termín "Batcaver" byl později používán k popisu starých gothiků.
Kapely které stály u zrodu gothic rockové a death rockové scény byly početně limitované. Jsou to Bauhaus, Specimen, Siouxsie & the Banshees,The Damned, Southern Death Cult, Ausgang, Sex Gang Children, 45 Grave, UK Decay, The Virgin Prunes, Alien Sex Fiend a Christian Death. Joy Division, The Cure, Dead Can Dance, počáteční Adam and the Ants a Killing Joke jsou také připočítávány.
V polovině 80. let se počet skupin začal množit a tento styl se stával stále více populární. Vznikaly kapely jako The Sisters of Mercy, The Mission UK, Xmal Deutschland, The Bolshoi a Fields of the Nephilim .
90. léta zaznamenala růst skupin z let 80-tých a vznik množství nových. Factory Records, 4AD Records, a Beggars Banquet Records vydali velké množství této hudby v Evropě, zatímco Cleopatra Records mezi ostatními vydávala v USA, kde se subkultura rozrůstala hlavně v New Yorku, Los Angeles, Orange Country a Kalifornii díky početnosti nočních klubů, které uváděly "gothic/industrial" noci.
Přidružené hudební styly
gothic rock
death rock
dark wave
ethereal wave


Historické kořeny gothic rocku leží v šedesátých letech v psychedelickém rocku a význačných stylech let sedmdesátých - postpunku, glam rocku a punk rocku, od kterých se gothic rock odpojil a navázal na ně. Tento styl pak lze rozdělit do 3 vln (hranice samozřejmě nejsou zcela přesné, spíše orientační):
· 1.vlna 1979-1985
· 2.vlna 1985-1995
· 3.vlna 1995-do současnosti

První vlna gothic rocku je datována do let cca 1979-1985, kdy se rozvinul současně ve více zemích, například Velké Británii, USA nebo Německu. První postpunkové skupiny s prvky gothic rocku ve Velké Británii byly především Joy division v čele s Ianem Curtisem (alba Closer, Substance a další), Siouxsie and the Banshees s kontroverzní zpěvačkou Siouxsie Solux (alba Juju, The scream, Kaleidoscop a další), Killing joke, Public image limited (v čele s frontmanem Sex pistols Johnem Lydonem) nebo legendární skupina Bauhaus v čele s Petrem Murphym, která znamenala přelom mezi postpunkem a gothic rockem. V raných 80. letech pak vznikla řada významných gothic rockových skupin, např. The Sisters of Mercy, UK Decay, Danse Society, Theatre of Hate, The damned, March Violets, Play Dead, Sex gang children a další skupiny s prvky gothic rocku, například The Southern Death Cult později přejmenovaný na The Cult. Význačný byl v této době londýnský hudební klub Batcave, kde hrály skupiny především postpunkové a gothic rockové, útočiště fanoušků oldchool gothic rocku (raný gothic rock je proto často nazýván právě batcave) a také je do těchto míst kladen vznik gothické subkultury. Pro USA byla typická death rocková scéna reprezentovaná především skupinami Christian death (pod vedením Williama Rozze), 45grave a další. Gothic rock se rozvíjel i v dalších evropských zemích (skupiny X-mal Deutschland nebo Girls Under Glass a další), ale i v Austrálii (druhá skupina Nicka Cavea, The Birthday Party).
Druhá vlna nastala v letech cca 1985-1995 a znamenala další rozkvět gothic rockové hudby i její popularizaci a také částečnou komercializaci. Mezi nejvýznamnější skupiny působící v těchto letech patřily bezesporu stále Eldritchovy The sisters of mercy, dále Fields of the Nephilim (vznik 1984), Christian Death (zpočátku s Rozzem Williamsem a Valorem Kandem, později jen s Valorem, navíc se spoluprací zpěvaček jako Gitane Demnone, Eva O´Maitri), The mission UK, Red Lorry Yellow Lorry a mnohé další. Mezi bezesporu nejvýznamnější díla tohoto období patří například album First And Last Always (The Sisters Of Mercy), které dokonce útočilo na první příčky britských hitparád.
Třetí vlna trvající od roku 1995 je reprezentovaná mnohými skupinami, například London After Midnight, Inkubus sukkubus, Ikon, Rossetta Stone, Two witches, Voodoo church nebo Love Like Blood a také některé skupiny kombinující prvky gothic rocku a elektronické hudby, například The Crüxshadows. Zároveň koncem 90 .let na tento styl padl neprávem temný stín, kdy byl název "gothic" nesmyslně (obvykle jen na základě jakési podobnosti v image) přiřazován mnohým hard rockovým nebo dokonce metalovým skupinám, typicky Marilyn Manson nebo populární skupiny jako Evanescence, Nightwish, Within temptation, HIM a mnohé další, které však s gothic rockem nemají nic společného, pouze se lépe prodávají, což většina fanoušků starého gothic rocku těžce nese.
Přese vše se i dnes objevují mnohé skupiny, snažící se znovu oživit původní gothic a příbuzný death rock ve stylu Williama Rozze a dalších velikánů staré scény. Mezi tyto skupiny patří Cinema Strange, Quidam, Antiworld a další. Také je každoročně pořádán festival Drop Dead, věnovaný právě gothic a death rocku, horror punku a podobným stylům.
Ke Goths patří i poezie, hudba, filmy.
V 18. století ve Velké Británii však nostalgie k středověku vedla lidi k fascinaci středověkými gotickými ruinami. Tato fascinace byla často kombinována se zájmem ve středověkých románech, římskokatolickém náboženství a nadpřirozenu. Nadšenci pro obrození gotické architektury ve Spojeném království byli vedeni Horacem Walpole, a byli někdy přezdíváni "goths", což je první pozitivní použití tohoto termínu v moderní době.
Gotický román pozdního 18. století, žánr založený Horácem Walpole s 1764 publikacemi Otrantského zámku (The Castle of Otranto) byl zodpovědný za novodobý význam slova "gothic". Walpole původně prohlašoval, že kniha byla opravdový středověký román, který objevil a znovu vydal. Takto vznikla asociace gotického románu s falešnou dokumentací (ta zvyšovala jeho efekt).
Od této doby byl název "gothic" spojován s představou hororu, morbidity, temnoty a nadpřirozena stejně jako s "camp" (Camp je umění, ve kterém se něco považuje za krásné, pokud je to nevkusné nebo trefně ironické - pozn. překl.) a sebeparodií. Gotický román postavil základy ikonografie pozdější hororové literatury a filmů, jako jsou hřbitovy, ruiny hradů nebo kostelů, duchové, upíři, noční můry, prokleté rodiny, pohřbení zaživa a melodramatické zápletky. Jiným významným elementem byla hloubavá postava gothického zločince, který se vyvinul v Byronského hrdinu. Nejslavnější gotický ničema je upír Drákula, původně zobrazený v románu Brama Stokera, později proslavený hororovými filmy.
Vliv gotického románu na gothickou subkulturu můžeme vidět na množství příkladů poezie a hudby vzniklé v rámci subkultury. Ačkoli se k nim tyto vlivy někdy dostaly tzv. z druhé ruky, skrz populární obrazy hororů a televize. Zejména Byronův hrdina byl předchůdce klíče k mužské goth image, zatímco ikonické vykreslení Drákuly Bélou Lugosim silně apelovalo na ranné goths.
Nový literární vliv na gothickou scénu mělo přetvoření podoby upíra spisovatelkou Annou Rice. Její charaktery byly zobrazeny bojujíc s věčností a samotou, a toto, spolu s jejich rozpolceností nebo tragickou sexualitou mělo obrovské kouzlo pro mnoho gothických čtenářů. Toto dělalo její práce v 80. a 90. letech velmi populární. Filmy založené na jejích knihách byly natočeny v nedávných letech - významné Interview with the Vampire, ve kterém hrál Tom Cruis a novejší The Queen of damned, ve kterém se goths objevují přímo i nepřímo. Zvláště první film pomohl podpořit šíření více romantického stylu oblékání v subkultuře.
Z pozdějších vlivů, které měla na gothickou subkulturu média, například film The Crow založený přímo na gothické hudbě a stylu.
Šablonou gothické módy je temný, někdy morbidní, smyslný styl oblékání a doplňků. Typická goth vizáž zahrnuje černě obarvené vlasy, tmavé oční linky, černě obarvené nehty, černé oblečení, často inspirované některým z historických období. Goths mohou, ale nemusí mít piercing. Inspirace je často brána z Viktoriánské éry nebo období středověku a často vyjadřuje symboly katolické nebo jiných náboženství jako kříže nebo ankhy. Rozsáhlost toho, kteří goths lpí na tomto stylu se různí mezi jednotlivci stejně jako mezi zeměpisnými lokalitami, ačkoli prakticky všichni Goths používají stejné prvky.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 onni onni | Web | 30. srpna 2010 v 15:44 | Reagovat

z vetsi casti clanek puvodne od Shadoww87 ;)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama