Gotická subkultura a její odraz v umění břišního tance

21. srpna 2010 v 23:21 | Miss Nothing |  Články
Článek naleznete ZDE.
...

Gotická subkultura je současnou subkulturou, kterou lze nalézt v mnoha zemích. Začala ve Spojených státech a Velké Británii začátkem 80. let v spojené britsko-americké gothické rockové scéně jako odnož postpunkového žánru a jako výsledek vývoje tzv. Batcave subkultury. Londýnský noční klub Batcave jako jedno z míst, kde se shromažďovali prvotní přívrženci gothic stylu, dal vzniknout termínu Batcaver, který označoval fanoušky původní rockové hudby stylu gothic. Tento klub byl otevřen v roce 1982.
Gothická subkultura přežila mnohem déle než jiné subkultury z této éry a začala se postupně rozrůzňovat. Její vizuální zobrazení a kulturní dispozice naznačují vlivy gothické literatury 19.století spolu s hororovými filmy.
Gothická subkultura vyjadřuje své pocity pomocí hudby, estetiky a módy, přičemž ne každý, kdo tyto pocity sdílí, je členem gothické subkultury. Gotická hudba zahrnuje množství různých stylů. Charakteristické je rovněž výstřední oblečení - death rock, punk, Viktoriánská móda, obojetná (mísí prvky ženského i mužského oblečení), některé renezanční nebo středověké styly oblékání, kombinace předchozího a nebo hodně tmavého nebo černého oblečení, makeupu a vlasů. V současné době je na hudební scéně více populární takzvaný gothic metal, který vznikl kombinací heavy metalu a gothic rocku.
Původ a vývoj: Ke konci 70. let působilo několik postpunkových skupin, označovaných jako "gothic". Nicméně, teprve začátkem 80. let se gothic rock stal vlastním podžánrem v rámci postpunku a přívrženci těchto skupin se začali shromažďovat jako svébytné hnutí. Tato scéna si vzala své jméno z článku Steve Keatona publikovaného v britských Sounds. "The face of Punk Gothique", publikovaného 21. února 1981. Otevřením Batcave v londýnském Soho vznikl prostor, kde se nová scéna začala shromažďovat.
Nezávisle na britské scéně, vznikla v pozdních 70. a na počátku 80. let z amerického punku odnož death rock. V 80. a na počátku 90. let byli členové nově se objevující subkultury v Německu nazývání Grufti(e)s. (= tvorové z hrobu); následovali fúzi gothiky a nové vlny s vlivem novoromantismu a formovali první stupně "temné kultury".

Dějiny

Umění břišního tance dorazilo na západ v období, kdy bylo módní zajímat se o orientální kulturu. Pro svůj exotický ráz a tajuplné kořeny přitahoval břišní tanec mnohé tvůrčí taneční umělce, kteří jej začlenili do mnoha trendů západní kultury. Nové milénium s sebou přineslo oživení zájmu o gotickou subkulturu a gotické umělecké motivy v tanci a nový interpretační styl - Gothic belly dance (gothický brišní tanec) - se se tak stal něčím prominentním.
Gothický břišní tanec se zrodil r. 1990 v amerických městských centrech jako směs gothiky, světské hudby, tanečních pohybů, jak je zná slovník břišního tance, a gotické módy a estetiky. Začaly se pořádat setkání věnované gothice a gothickým klubům, tanečnice začaly objevovat gothickou hudbu a adaptovat styly odívání, do nichž začleňovaly témata viktoriánská, upíří, témata černého kabaretu, upířího němého filmu, průmyslové a jiné vizuální motivy, která se vztahují ke gotické subkultuře.
Ačkoliv koncept "Gothic Belly Dance" pravděpodobně vznikl opravdu v USA, nejedná se pouze o americký fenomén. V. Británie má gothické břišní tanečnice již řadu let - "gothové" jsou také učiteli tance i učínkujícími.

21. století:

Jako moderní a různorodý taneční žánr se břišní tanec rozvětvil do mnoha interpretačních tanečních podstylů s odpovídající moderní hudbou a vizáží.Tanečnice, které předvádějí gothický břišní tanec si obvykle zachovávají svou oblíbenou techniku - většinou moderní kabaret a kmenový smíšený břišní tanec (tribal fusion belly dance) - ale rovněž zdůrazňují dramatické a divadelní rysy svého tance, aby odpovídal intenzitě a vibracím Goth music.
V r. 2007 jihokalifornské tanečnice a instruktorky Tempest a Sashi spustili výroční setkání "Gothla", které kombinuje celovíkendové semináře se sobotním festivalem, které prezentuje dvanáctihodinové vystoupení. Lze zde nalézt i prodejní stánky s kostýmy a doplňky.
Gothla US 2009 proběhla loni v březnu v Cal Poly Pomona.
Britská Gothla proběhla poprvé v r. 2007 v Leicesteru.
Gothický břišní tanec neboli "Raks Gothique", jak jej mnozí nadšení fanoušci nazývají, spojuje styl Gothic nebo též "Goth" subkultury posledních 20 let s nádherným vyjádřením blízkovýchodního tance jak v kabaretním, tak i v kmenovém formátu.
Z toho vyplývá, že se jedná o eklektickou formu břišního tance a často se užívá jako zastřešující termín pro související formy jako experimentální, rituální a posvátný břišní tanec.
Může se to zdát šokující, ale břišní tanec Gothic ve skutečnosti není novým fenoménem a nemá své centrum pouze v Kalifornii. Především se zde sjednocují dva prvky, které jdou dohromady stejně dobře jako arašídové máslo s čokoládou. Přívrženci Gothic stylu milují lesklé věci, propracované kostýmy, vášnivou hudbu a dramatizování. Oba tábory se dříve či později musely potkat, a tak se vynořil gothický břišní tanec. A ne pouze na jednom místě, ale po celých Spojených státech, Evropě, Japonsku a Austrálii. Takže proč o tom slyším teprve teď a jak k tomu došlo?
...
Média a společnost: Zmínky o fenoménu gothického tance byly (v západních) médiích jen okrajové, s přídechem senzačnosti, se záběry ze středních škol, v souvislosti s diskriminací alternativních náboženství, pár shotů z upířích a okultních filmů- a tečka - tohle je nový trend! Zkrátit dlouhý příběh, přestože Gothové tu jsou již přes dvě desetiletí (a někteří by se přeli, že ještě déle), styl vzkvétá I upadá v souladu s tím, jak se vyvíjí scéna, přitahuje novou generaci, která ji dodává nové zabarvení. Od Anny Rice a jejich upírů k filmům jako Matrix, The Crow, Nightmare Before Christmas a Underworld, ke skupinám jako Evanescence a obchodům jako Hot Topic a Torrid, které přivádějí muziku a odívání do mainstreamu - to vše ovlivňuje většinovou společnost a následně přivádí ke gothice nové zájemce - trochu světla do stínu, dalo by se říct.
Gothové a Tančení: Ze všech moderních subkultur byste stěží našli takovou, která by byla tak obsesivní a nadšená tančením k hudbě a odíváním ve vysokém stylu jako Gothové. Navštívit Gothy je jako jít na soukromou módní přehlídku, na níž každý vstává k tanci. A zatímco řada běžných lidí by ohodnotila jejich tance jako stylově poněkud zvláštní, ve skutečnosti jsou opravdovou oslavou individutality, kde každý dělá to své.
Svoboda pohybu: Zřejmě největším důvodem, proč se Gothic Belly Dance nyní vynořuje je to, že došlo k mnoha zásadním změnám v celé komunitě břišních tanečnic, zvláště co se týče směšování a lidí, kteří ho provádějí. Od tanečnic uznávaných již delší dobu jako Dalia Carella a Suhaila Salimpour až k vynoření takových hvězd jako je Rachel Brice a Desert Sin se zavádějí nové standardy, pravidla se porušují a čelí se novým výzvám. Jiným významným faktorem je rozvoj a udivující nárust American Tribal Style dance (americký kmenový tanec), v němž se nacházejí ti, kteří I trochu alternativněji vypadají (tetování, piercing, nezvyklé účesy atd.) a dříve nezapadali mezi tradičnější skupiny.
Čili s postupným akceptováním a zviditelňováním alternativních stylů v tradičnějších formách břišního tance se utvářela též nová atmosféra pro inspiraci. Tanečníce, které dříve kvůli obavám z posměchu svých instruktorů nebo kolegyň nechtěly předvádět něco, co by vybočovalo z "normálu", se nyní vyjadřují s větší kuráží.
Svou roli sehrál též internet. Např. http://www.gothicbellydance.com

Nejčastější otázky ke gothickému břišnímu tanci (GBD)
...
"Je to stále břišní tanec, I když není doprovázen blízkovýchodní hudbou?"
GBD se může tančit na odpovídající blízkovýchodní hudbu, která jak známo reprezentuje odlišné kultury a projevy. Kromě toho spousta hudby řadící se ke Gothic žánru používá nástroje a vokály Blízkého, Středního I Dálného východu. Z největší části se tedy nejedná o běžnou západní populární hudbu, naopak může být svou strukturou zvuku a úderů velmi podobná tomu, co tradičně považujeme za standardní hudbu pro břišní tanec. Je to jako s pohyby břišního tance, které mohou předvádět různé typy osobnosti, které nicméně stále sdílejí tutéž základní strukturu.

"Není autentický."
Autentický vzhledem k čemu? GBD se nepředstavuje za nic jiného, než skutečně je.
"Některým se na GBD nelíbí, že směšuje různé taneční styly a způsobuje tak zmatek na festivalech věnovaných břišnímu tanci."
Za prvé, příšlušníci Gothic mají svá vlastní setkání, kam by tanečnice tradičnějších stylů nikdy nepřišly. Nejednou se ale stává, že ženy pocházející z Blízkého východu přijdou po vystoupení za gothickou tanečnicí s tím, že díky jejímu vystoupení se cítili více doma, než při sledování představení jiných tradičnějších stylů břišního tance.

Zdroje: Wikipedia, Laura Tempest Schmidt, tvůrkyně webu http://www.gothicbellydance.com. Foto: Wikipedia, DevianArt.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Bels Revenge Bels Revenge | Web | 23. srpna 2010 v 0:52 | Reagovat

Velice překvapivé :-)

2 anetry anetry | 8. března 2011 v 13:28 | Reagovat

hmmm, kéž by se něco takového vyučovalo i v čr :(

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama