Pozér?

5. června 2011 v 22:47 | Bels Revenge |  Diskuse
Před nedávnem mi na mail přišla tato zpráva. Po dohodě s pisatelem jsme se rozhodli, že bude nejlepší ji uveřejnit na blogu a nechat jako předmět diskuze, aby každý mohl povědět svoje a M. by teda neslyšel názory jen z mé strany. :)

Budu tedy vděčná, když se do diskuze zapojí co nejvíc z vás se svým názorem. :)

Bels.



Ahoj,
Pročetl jsem si tvůj Gothic Blog. No abych pravdu řekl pročetl jsem si celou řadu blogů, článků a obdobně. Asi tak jednou za rok mě to chytne a projdu si blogy a články kolem Gothic subkultury a věř mi dělám to už mnoho let.
Vyčetl jsem si kolik ti je let. Byla jsi upřímná, tak já budu taky, je mi asi dvojnásob co tobě, tak snad tě to nevyděsilo hned na začátku.
Mnohokrát jsem si pokládal otázku, jestli jsem Goth nebo ne. Paradoxně si tu první myšlenku představte asi spíše takto: "Ty vole jestli já nejsem Goth!?" A docela mě to v první chvíli vyděsilo. Bylo to spíše zpětné zjištění o tom jací možná jste nebo co jste. A tehdy jsem byl někým takhle dokonce nazván. Ten někdo použil cizí slovo, znělo to skoro jako nadávka. A takto jsem se dostal prvně k tomu, že nějací goths vůbec existují. Do té doby jsem nevěděl nic ani o tom, že existují nějaké subkultury všeobecně. Tou dobou jsem věděl, že existují možná náckové, satanisti nebo anarchisti, ale protože jsem nikoho takového neznal, kdo by se hlásil k čemukoliv, tak se sám nezajímáte a divné vám nepřijde nic.
No a tak jsem se prvně dostal k "nějakým" dosti mizerným informacím. Z těchto informací jsem poměrně dosti jasně určil, že nejsem Goth. Bylo to jednoduché, neznal jsem ani jedinou kapelu na celých dlouhých seznamech. Tou dobou jsem poslouchal soundtracky z filmů ale i třeba nějakou odnoš techna.
Takže nebylo vůbec co řešit, nebyl jsem Goth nesplnil jsem základní kritérium či vizi. Ale když už víte, že něco takového existuje, občas si říkáte, jestli na tom něco nebude. I když se vyloučíte, stejně po očku sledujete co se kolem děje. Jestli náhodou není kolem někdo takový.
Aby jste měli ještě lepší představu o mém vývoji, začal jsem tehdy hrát LARP. Tou dobou byl český LARP teprve v plenkách. Když jsme sestavovali první akci, bylo nutné si rozdělit povolání. A na mě vyšel temný mág. Ale nebylo to tak, že bych si sám zvolil právě tohle. Prostě to tak dopadlo a zbylo. Všechny ostatní povolání byly stejně lákavé, stejně neznámé a někdo to dělat musel, jinak by hra nefungovala. A tak jsem si vyrobil první kostým připravil pár rekvizit. Akce byla báječná, všechno se povedlo. Když přišla další LARPová akce, už se nepřemýšlelo, kdo co bude dělat. Každému zůstalo to stejné. Proč to měnit, vždyť už každý měl v tom oboru nějaké zkušenosti, kostýmy, vybavení a alespoň trochu věděl, jak na to. A tak mi zůstala ve všech dalších hrách role nějakého nekromanta, záporáka, čaroděje, upíra nebo jiného divnouše. Kvalita hry se s časem zvyšovala. Ale aby se mohla zvýšit, bylo třeba dodat atmosféru, autentičnost, věrohodnost okamžiku. A tak začnete trochu studovat a zajímat se. Když vyrábíte kulisu hrobu, chcete dosáhnout věrnosti. A tak se jdete podívat na hřbitov. Chodíte se obdivovat jiným místům, kostelům, zříceninám, jeskyním, čtete spousty knih v dané tematice. Sbíráte inspiraci. A pak sami v jakékoliv roli realizujete svůj záměr. A když se to povede, je to další impuls k pokračování. Ale stále je to jen hra. Naprosto jasná hra na několik víkendů či týdnů v roce. Nepředstavujte si, že došlo k nějaké ztrátě reality, to nikdy.
Celý problém tkví v tom, že jak sbíráte reálné informace, chodíte na reálná místa a děláte to proto, že vás to vlastně baví, tak byť je to jen pro hru stejně vás to chtě nechtě ovlivní. Vznikne tu během let takové zvláštní pouto. Stane se to vaší součástí. Jasně víte, že nejste žádný mág ani upír a že ve skutečnosti jste vlastně děsný dobrák, až to někdy člověka štve. Zůstane vám ale ke všem těmto věcem vztah. Vztah k černé a zvláštnímu oblečení, ke zvláštním místům i událostem, vztah k historii, k atmosféře. Pokládáte si otázky okolo života a neživota "..proboha nemám na mysli, že bych se chtěl zasebevraždit…", jak věci plynou co je krásné a co ne. Mno. Prostě vás to chtě nechtě pomalinku ovlivní.
Pro další dokreslení kupříkladu ohledně oblékání. Jako děcko mě oblékala mamka. Mě možná déle nežli bylo záhodno. Bylo mi to jedno. Ale když přišel čas se šatit sám respektive minimálně si věci vybírat sám, zjistil jsem, že si ani neumím nakoupit věci na sebe. Ksakru co s tím, když do teď mi to všechno zařídili naši. A tak nakupujete jaksi samospádem. Po roce zjistíte, že devadesát procent všech věcí na sebe jsou černé. Hodně lidí na to poukazuje. Rodiče, babičky, kamarádi, lidi v práci… ale co, mě je v tom nejpohodlněji. Dalo by se říci, že jiné barvy jsou spíše krycí záminky, aby to snesli v práci zákazníci a podobně. A není to tak, že chodím pořád jen v černém… Jednou za čas rád zajdu do Nosferatu koupit si něco na sebe, někdy využiji švadleny šermířů…
No a hádejte jaké mi přijdou nejvíce sexy holky…. Nu což opačné pohlaví hraje v životě přeci velkou roli. A když se vám líbí Goth dívčí hadry (teď se nebavím o charakteru, jen o vzhledu), tak se hold na ulici neotáčíte za sporty blonckou, ale za dlouhou sukní s korzetem a rukavičkami…
A když to pak všechno pokračuje dál a vy máte možnost zařizovat si vlastní bydlení, všechno se vám promítne i sem. Nejraději by jste bydleli na hradě, což ale dost dobře nejde, tak alespoň vyrábíte kazetové stropy, obkládáte kamenem, stavíte reálné gotické klenby, všude máte svíčky a běžně používáte lesní sklo i kameninové nádobí. A kamarádi vám říkají, že už stačí přinést jen zlacené stojánky s provazy a bude to u mě vypadat jako v muzeu. Muhehe J Ale co, mě se to líbí.
A nyní se konečně dostávám k tomu hlavnímu. Co bych rád s tebou prodiskutoval a nejlépe slyšel i názory jiných.
Z výše uvedeného je patrné, že jsem pozér. Goth je o muzice a já té muzice tolik nedám. Je tam z mého pohledu pár naprosto excelentních songů, spousty dobrých, spousty špatných a pár takových, že je ani nevydržím doposlechnout. Ani nemohu říci, že je nějaká celá kapela dobrá nebo špatná. Beru to song od songu. Mé znalosti o muzice jsou fiasko všeobecně. Občas se oblékám jako Goth, (to že jsem v černém ještě neznamená, že jsem oblečen jako goth), je mi to příjemné, líbí se mi to. Ostatní věci se špatně posuzují. Neznám totiž nikoho, kdo by řekl, ano jsem Goth a tak vlastně ani žádné Goths neznám, byť si to o některých myslím.
A tak chápu, že tím, že někdy vypadám jako Goth a ve skutečnosti Goth nejsem, tak jsem jenom pozér, ale zkuste se nad tím zamyslet. Výše jsem vám napsal, jak jsem se reálně dostal do pozice, že vypadám jako Goth i když jím vlastně zřejmě nejsem.
Zvláště v posledních letech se skloňuje "pozér" ve všech pádech a když jsem si pročetl web, je patrno, že pozérům je skoro vyhlášená válka.
Dokážu pochopit, že když si někdo bude hrát na goth a všude to o sobě rozhlašuje, chce vypadat hrozně hustě, tak je to na prd.
Ale zkuste se podívat a reálně zamyslet, že ne každý Goth pozér je ten "špatný" pozér, který chce goth uškodit nebo se za goth vydávat proto, aby byl před ostatními zajímavý. Já třeba na druhou stranu mohu říci, že jsem s Goth sympatizující.
Dle mého je spousty pozérů, kteří vyjadřují ke Goth respekt. Vyjadřují zájem a nebo hledají sami sebe. Když to u goth nenajdou opustí to a zkusí něco jiného.
Mě když se někdo zeptá jestli jsem goth zavrtím hlavou, ale je mi to o moc příjemnější nežli když mi někdo řekne jestli náhodou nejsem emo nebo satanista.
Čiže chápu, že to zřejmě reálným Goths kazím a na jednu stranu mě to mrzí, že je to tak vnímáno. Na stranu druhou, přeci se nevzdám sám sebe?!
Takže tímto vyjadřuji své zastání pozérům. J
A teď se do mě můžeš(můžete) pustit. Uvítám každý názor, protože mě to opravdu zajímá.
Díky moc.
M.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Ginger Ginger | Web | 5. června 2011 v 22:58 | Reagovat

Můj názor...? Já bych řekla že podle toho co M. popisuje, je spíš spjatej spíš se slohem Gotiky, než s Gothickou subkulturou (i když znám pár lidí, kteří si taky doma udělali hradní výzdobu :))
Jinak s tou hudbou...mě se taky ze začátku nelíbila a teď bych na ni nedala dopustit :)

2 Bels Revenge Bels Revenge | Web | 5. června 2011 v 23:04 | Reagovat

[1]: Souhlasím. Myslím si, že s Gothickou subkulturou má pramálo společného, ale je to zajisté úžasný člověk s dobrými zájmy.
A s hudbou jsme na tom stejně :D Na začátku jsem říkala takové to "wtf?" ale teď.. mmm.. neznám nic lepšího, než si po vysilujícím dni ve škole uvařit čaj, lehnout si a do sluchátek pustit Ottu Dixe.

3 Katharine Katharine | Web | 6. června 2011 v 14:55 | Reagovat

Ja osobne som si nie istá, že M. by sa dal vôbec označiť za pozéra. Ako, oblieka sa do čierneho a toto všetko, ale rozhlasuje o sebe, že je goth? Nie. Takže ten to typ "pozérov" mi nevadí :)

A nech sa nikto nediví, že pozérom je vyhlásená vojna, keď trepú také koniny ako trepú tak.. :D

A keď sme pri tom.. Ani si neviete predstaviť ako rada by som doma mala hradnú výzdobu :D Milujem také veci ♥

4 Matt Foxiss Matt Foxiss | Web | 6. června 2011 v 16:57 | Reagovat

Zaujímavý článok... Cloë na svojom blogu raz popísala článok o pozéroch a "tých druhých". A myslím, že celkovo o tom písala aj napríklad Petite Morte.

Nechcem sa hrať na mudrca, ale som rád, že M. chápe, že subkultúra je hudobná. Dám príklad zo svojho života - obdivujem Visual Kei, veľmi sa mi páči, keď vidím ľudí v tom štýle oblečených, akurát je zmena v tom, že mám rád aj tú hudbu. A cez toho by som chcel nadviazať na to, že keď človek sa neskupinkuje, tak si môže robiť čo chce bez toho, aby bol označený za pozéra. Napríklad aj taký punkáči, obdivujem tých ľudí, obdivujem ich výstredné oblečenie a predsa ich hudbu počúvam len okrajovo, aj to post-punk, ktorý sa už radí ku gothickej subkultúre.

Ale aby sme sa v tom nezamotali. Dôležité je, ako to vníma M. . A z toho, čo som čítal, vidím, že len nechce byť za niekoho, kým nie je (napríklad pozéra) a preto (logicky) hľadá nejaké informácie. Našťastie, teraz ich je viac a skupiny radiace sa do subkultúry sa dajú pomerne jednoducho nájsť.. A spomínané články:

http://sinister-death.blog.cz/1105/pozeri-a-ti-druhi
http://strangeisnotacrime.blog.cz/1105/je-gothic-zivotny-styl
http://sinister-death.blog.cz/rubrika/goth-music-and-events

Veľa šťastia :-)

5 M. M. | 7. června 2011 v 10:17 | Reagovat

Díky,

vaše příspěvky jsou podnětné. Snažím se tedy odhalit, kdy je člověk pozér a kdy naopak není. (myšleno jak to vnímají Goth)
Zkusím to tu nějak shrnout:

1) Člověk je jednoznačně pozér, když o sobě tvrdí, že je Goth a přitom není. S tímto bodem bych určitě souhlasil, za předpokladu, že bych dokázal rozlišit,
kdo je Goth a kdo není. Hodně se dá dočíst o tom, kdo Goth NENÍ, kdo se tedy může regulérně označit za Goth?

//Dokáži si představit určitě řádná informovanost znalost historie, kdy a proč to vzniklo a tak.
Určitě dále znalost hudby a celé té spojité hudební scény.
Móda nemusí nutně ke Goth patřit je dobrovolná a člověk může být regulérní Goth a nosit výhradně modrá saka od Lacoste. (tady už si nejsem jist, zdali to není mimo. Jestli náhodou právě tímto způsobem nedávají společnosti na vědomí, že existují...)
Gothové se sdružují. Goth je ten, kdo se více či méně sdružuje do Goth komunit. Účastní se alespoň občas společných setkání, případně koncertů.
Goth nemusí být chápán jako životní styl a každý Goth se k tomuto může dobrovolně rozhodnout a nezmění se  na tom skutečnost, že je Goth nebo není.
Goth nemá nadiktovánou víru ani vyznání ani výpis neřestí jako jsou drogy a obdobně.
Goth subkultura není mainstream a v momentě kdy by se stala, tak vlastně zaniká...
//

2) Největší aktuální nebezpečí jsou lidé, kteří se vydávají za Goth, kterými ve skutečnosti nejsou a mediálně (internet, blog či jiná média) tvrdí o Goth různé nepravdy, které posléze matou společnost. Tito lidé jsou pozéři.

3) Člověk je pozér, když se snaží proniknout do Goth komunity za tím cílem, aby vypadal zajímavě před ostatními nejen Goths. Chce být Goths jen proto, že mu to příjde aktuálně zajímavé a nevšední.

4) Pozér není člověk, který se obléká jako Goths. V případě, že se to o sobě nesnaží tvrdit.

5) Člověk není pozér, když jde oblečený ve stylu Goths na "Goth" koncert. Samozřejmě v případě, že to o sobě nebude na místě tvrdit.

   Gothové napohlížejí špatně na lidi, kteří nejsou pozéři, v případě, že k tomu ovšem nemají nějaký konkrétní důvod z jiného soudku.

Mě přijde zvláštní, že zřejmě existuje spousty lidí, kteří se kolem Goth motají, ale málo z nich o sobě říká, že jsou Goth. (Zdánlivě by to mohli být pozéři). Je to proto, že se bojí? Že si nejsou jistí, zdali náhodou splňují všechna kritéria, která jsou stejně nepsaná.
Bojí se, že by je nějací vyšší Gothové nepřijali? Jsou v nějaké nepsané zkušební lhůtě? Je to jen nějaká česká vyjímka, jako aby něco nepokazili?

Třeba Bels, ty v "rozhovoru" říkáš, že nejseš Goth. Když mi řekneš, že je to proto, že se s některými věcmi neztotožňuješ, tak je to zcela jasně pochopitelné. Když řekneš, že už tě to dávno tolik netáhne, všechno tohle by bylo pochopitelné.
Jenže ty si vedeš Blog o Goths a hájíš jejich zájmy. Možná už se tě ptám na věci moc soukromé, ale opravdu by mě to zajímalo. Protože takových lidí je víc (ted tedy opravdu nemyslím sebe)...
Před dvěma lety na nějakém fóru někdo tvrdil,  že v Čechách je maximálně asi dvacet lidí, kteří by o sobě mohli říci, že jsou Goth.
Nemůže to být o strachu si přiznat, že člověk je Goth? Nevím prostě co za tím je...

PS: Co se týče hradního stylu, je to jen o výdrži. V osmnácti jsem v paneláku vyrobil trámový strop a stěny nabarvil tak, že vypadaly jako kamenná zeď. Z dnešního pohledu funny, ale tenkrát pecka.
Jakmile si ale pak zařizujete vlastní bydlení, máte možnost se rozhodnout, jak si to doma zařídíte, a když vás to stále táhne jako kdysi, zjistíte, že to co vám předtím přišlo nereálné, nyní s přehledem realizujete.

Diky M.

6 Katharine Katharine | Web | 7. června 2011 v 13:33 | Reagovat

[5]: Dá sa povedať, že v podstate súhlasím so zhrnutím :)

K tomu, že kopa ľudí, čo sa okolo subkultúry pohybuje nepovie, že sú goths, ja to tiež nezvyknem hovoriť a prečo? U mňa je to tým, že mám veľmi rada aj metal, nielen goth hudbu a oboje je to pre mňa rovnako dôležité, takže ja som taká "metaliska-gothička" v podstate (len ono to znie dosť dementne a zlopozérsky :D). Toľko ku mne, neviem ako ostatní :)

7 Ginger Ginger | Web | 7. června 2011 v 18:07 | Reagovat

[5]:
Ani bych neřekla, že odmítání označení sám sebe za ,, goth" má nějakou souvislost se strachem, či tak něco.
Pokud bych se na to měla zadívat z jiné perspektivy, tak to o sobě dost přívrženců subkultury neříká už z té špatné zkušenosti s pozéry (kteří to většinou do éteru vypouští dost často) a nepřejí si být s nimi nějak spojovaní (tím myslím věci jako dark-art, morbid-art, sebepoškozování, zvýšená kriminalita, satanismus a podobně).I když netvrdím, že se to zde též nemůže objevit (i když spíše pouze ojediněle).

Já osobně bych už možná začla uvažovat nad tím, že bych se za nějakou tu gothičku označila, ale to by bylo v rozporu s mojí individualitou, která mi nenakazuje sympatizovat jen s tímto :)

8 M. M. | 9. června 2011 v 16:18 | Reagovat

Ano, z tohoto pohledu, který uvádíte je to pro mě rozhodně pochopitelnější. I když tedy vzniká trošku paradoxní situace a začarovaný kruh, protože:

Když je někdo Goth a říká to o sobě, může být i metalista, protože být Goth neznamená být jen Goth a je možno věřit třeba v Ježíše Pána nebo Metal. Tedy Gothikovi není zapovězeno jiné vyznání.
Z druhé strany, kdo není především Goth to o sobě nebude tvrdit, protože není z přesvědčení zcela Goth ale není tím pádem třeba ani Metalista.

A tak se zdá, že tu vlastně žádní Goths ani nejsou. :-) Ale máte pravdu, že o tomhle to rozhodně není. :-)

Z toho mi plyne ještě jedna otázka: Mohu já (osoba o Goth zde poučená) s klidným svědomím říkat o někom, že si MYSLÍM, že je Goth? Právě o takovém člověku, který by to o sobě nejspíš neřekl i když to tak vlastně je nebo je tak okolím vnímán? Tedy kupříkladu zde o Bels nebo Ginger... Zajímá mě, jestli by vás to vlastně naštvalo, co si to dovoluji a nebo by to bylo spíše takové klišé.

Myslíte, že bych měl vědět ještě neco dalšího?

Díky

M.

9 Matt Foxiss Matt Foxiss | Web | 10. června 2011 v 15:30 | Reagovat

[8]: Ja si myslím, že to príliš silíš.. goths sú len obyčajní ľudia, ktorí majú radi dobrú hudbu a štýl obliekania :-)

10 Ginger Ginger | Web | 10. června 2011 v 17:49 | Reagovat

[8]:

Kdyby mne někdo označil za Gothičku, nevadilo by mi to.Ale jen v okamžiku, kdyby o tom ten člověk něco věděl a nebyl to jen pasivní konzument všech těch bludů, co se na internetu vyskytují.

11 M. M. | 13. června 2011 v 10:39 | Reagovat

Dobrá, takže díky všem za nápomocné komentáře, myslím, že vím co jsem chtěl vědět...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama